Är du rätt försäkrad?

Logga in på Mina Sidor för att se, ändra och lägga till försäkringar.

Läs mer

Säkra kortbetalningar, phishing och skimming

Att handla saker på nätet blir allt vanligare, samtidigt som kontaktlösa betalningar underlättar alla våra köp i butik. Men samtidigt som vissa saker har blivit enklare, finns det också vissa risker kopplade till kreditkort och digitala betallösningar. Ett stulet eller borttappat kreditkort kan enkelt användas av andra. Det är enkelt att blippa ett kort och genomföra köp utan att behöva ange en kod, vilket innebär att bedragaren kan hinna göra många inköp innan man upptäcker att kortet är borta.

Det förekommer även bedrägerier genom mejl, sms och telefonsamtal där mottagaren uppmanas använda sitt BankID. Anledningen kan till exempel sägas gälla en säkerhetsrisk rörande ditt kort, att rätta till en felaktig betalning eller en återbetalning. Här bör du vara uppmärksam. 

Kortbetalningar: Vad är phishing?

Phishing innebär att bedragare försöker komma över känslig information via telefon eller mejl. Du kan till exempel bli uppringd av eller få ett mejl av någon som vill att du lämnar ut kortnummer, koder eller andra uppgifter. Du skyddar dig genom att aldrig lämna ut sådan information till obehöriga. Seriösa banker och kreditkortsföretag begär i regel aldrig sådana uppgifter via mejl eller telefon.

Bedrägeri via BankID

Många bedragare försöker komma åt din bank och annan känslig information genom att uppmana dig att logga in på olika ställen med hjälp av BankID. Kom ihåg att aldrig logga in med BankID på uppmaning från någon du inte känner. Här kan du läsa mer om BankID.

Hur kan jag skydda mig mot bedrägerier?

  • Kontrollera alltid vilken tjänst du loggar in på med BankID
  • Läs noga vad det är du signerar med ditt BankID
  • Klicka inte på länkar i mejl eller SMS som uppmanar dig att lämna bank- eller kortuppgifter
  • Använd aldrig ditt BankID på uppmaning av någon annan
  • Håll alltid dina koder för dig själv
  • Använd inte samma lösenord överallt
  • Skriv inte ner viktig information så att andra kan komma åt den

Har du själv tagit initiativ till att logga in eller signera med ditt BankID behöver du inte vara orolig. Är det däremot någon som kontaktar dig och uppmanar dig till att identifiera dig med BankID eller lämna över bank- eller kortuppgifter, behöver du vara uppmärksam på att det kan röra sig om ett bedrägeriförsök.

Vad är skimming?

Skimming är kopiering av den information som finns på magnetremsan på ditt kort, med syfte att tillverka ett falskt kort. Denna typ av bedrägeri har främst förekommit i uttagsautomater och i enstaka fall även i butiksterminaler. 

Så jobbar re:member för säkrare betalningar

Vi arbetar kontinuerligt med säkerheten i våra system och tjänster genom att förbättra våra processer och rutiner för att hantera och skydda din information på ett så säkert sätt som möjligt. Vi har även omfattande ramverk för att identifiera och åtgärda risker och hot.

När vi utvecklar våra system och tjänster går varje lösning igenom en kvalitetsprocess där vi säkerställer att din information alltid hanteras på ett säkert sätt. Vi har dessutom höga krav på våra anställda och ett grundkrav är att alla ska certifiera sig inom informationssäkerhet, bedrägerier och liknande, för att stärka vår hantering av din information.

Trygg och säker inloggning

Hos re:member loggar du alltid in tryggt och säkert på Mina Sidor eller i appen med hjälp av BankID. Vi frågar aldrig efter dina inloggningsuppgifter via telefon eller mejl. Du kan alltid handla tryggt med ditt kort från re:member, det är nämligen utrustat med PayGuard™, ett av marknadens modernaste trygghetssystem för kortbetalningar.

Detta innebär att ditt kort är skyddat och att du aldrig behöver betala för något du inte köpt. Det enda du behöver göra är att hålla kortet under uppsikt och aldrig lämna ut din kod. Läs mer om re:members arbete för säkerhet här.

Vad gör jag om mitt kort blir stulet?

Om ditt kreditkort har blivit stulet eller om du har tappat det, ska du spärra det omedelbart. Inom Sverige ringer du vår spärrservicelinje på 0771-24 15 00 och från utlandet på +46 771 24 15 00. Du kan spärra ditt kreditkort dygnet runt. Inom fem arbetsdagar får du kostnadsfritt ett ersättningskort. Om du tappat bort ditt kort eller är osäker på var det är, är det alltid bättre att du spärrar det direkt, än att du väntar och ser om det dyker upp. En bedragare kan hinna göra mycket på bara några timmar.

Nya regler för kortköp

I takt med att möjligheterna blir fler kring kortköp, blir även reglerna striktare. Kortköp med legitimation och signatur kommer inte vara ett alternativ överallt, utan du måste istället knappa in kod och/eller sätta i kortets chip i kortläsaren. Kontaktlösa betalningar kommer fortfarande vara tillgängliga, men oftast bara upp till ett visst belopp.

Köp på internet som tidigare enbart bekräftas med kortnummer och cvc-kod kan också komma att nekas, och du måste istället legitimera dig och godkänna betalningen via BankID eller annan e-legitimation.

Läs mer om vad de nya reglerna vid betalningar innebär för dig här

re:member flex: Ordinarie årsavgift 0 kr. Aviavgift vid e-faktura 0 kr (pappersfaktura 39 kr). Årsräntan sätts individuellt och är 9,74 %-28,24 % (2024-01-01), rörlig. Vid en utnyttjad kredit på 30 000 kr är den effektiva räntan 21,55 % vid betalning med e-faktura. Det sammanlagda belopp som ska betalas är 33 242 kr. Beloppet är uträknat utifrån ett exempel där krediten återbetalas med månatliga avbetalningsbelopp under 12 månader (avbetalningsbelopp i snitt 2 770 kr), årsräntan är 24,74 %, och 39 räntefria dagar utnyttjats samt där krediten nyttjas utan avgift för kontantuttag och pappersfaktura.

Kontantuttag kostar 3 % av uttaget belopp, dock lägst 35 kr per uttag. Valutaväxlingspåslag är 1,75 % på valutakursen. Betalas inte hela kontoskulden på en gång ska kontoskulden återbetalas genom månadsvisa betalningar om lägst 3 %. Inbetalningsbeloppet är dock lägst 200 kr, men högst skulden på kontot. Avtalet gäller tillsvidare och ångerrätt gäller. För fullständiga villkor tryck här.

Kreditgivare: Entercard Group AB (org nr 556673-0585) 105 34 Stockholm. Företaget står under tillsyn av Finansinspektionen.